Kjøpsvilkår og betingelser for nettbutikk

Kjøpsvilkår og betingelser for Nettbutikk

1. Firma 

Nettbutikken - www.ferdinands.no - er levert av Ferdinands AS, organisasjonsnummer 915 281 214.

Informasjon og bilder på nettstedet er eid av selskapet eller partner og kan ikke kopieres uten tillatelse.

KONTAKT INFO

Ferdinands AS

Org. nr: 915 281 214 MVA

Postadresse: Steinkleiva 18, 4631 Kristiansand

Lageradresse: Spjotnesvegen 41, 4645 Nodeland


Nettbutikk privat: nettbutikk@ferdinands.no

Telefon: + 47 4163 9368

Kontakt info

2. Priser 

Hvert element vist inkluderer mva i Norske kroner. I vogna ser du totalprisen inkludert alle avgifter som moms, frakt og betaling.


3.1 Betaling 

Betaling skjer ved den valgte betalings i kassa. Vi tilbyr flere muligheter for betaling. Betalingsmåten er levert av Bambora sammen med partnere. Belastning av konto gjøres når varen er levert.


3.2 Kortbetaling 

Betaling skjer ved den valgte betalingsalternativ i kassa.

Vi tilbyr flere muligheter for betaling. Betalingsmåten er levert av Bambora sammen med partnere.

Trekk (debitering) av kortet ditt blir gjort når varen er levert.

 

3.3 Vipps 

Betaling med VIPPS gjort gjennom mobilnummer og verifisering av mobilbank ID. 


3.3.1 Faktura & delbetaling 

I samarbeid med Collector Bank tilbyr vi en trygg og enkel faktura- og delbetalingsløsning.

  • Tjenesten tilbyr deg en engangskreditt som betaling for dine kjøp.
  • Engangskreditten innebærer at kreditten er bundet til det enkelte kjøp og at du som forbruker ikke har noe ytterligere utestående kredittforhold med Collector Bank.
  • Mer informasjon og generelle kredittvilkår for betalingsløsningen finner du på bill.collectorpayments.no 


Ved valg av faktura er forfallstiden 14 dager.

  • Faktura sendes til den e-postadressen du har oppgitt eller til din folkeregistrerte adresse avhengig av ditt valg av distribusjonsmåte på kjøpstidspunktet.
  • Ved valg av faktura kan du velge å betale hele beløpet med en gang eller alternativt logge inn på bill.collectorpayments.no og søke om en delbetalingsavtale. 


For å kunne benytte tjenesten må du på kjøpstidspunktet ha en permanent og offisiell norsk bostedsadresse og være minst 18 år gammel. Betalingsmåten er bare tilgjengelig for privatpersoner, og forutsetter at du har tatt vare på dine økonomiske forpliktelser og har en god betalingshistorikk. 


En kredittsjekk gjennomføres i forbindelse med kjøpet. Kredittvurderingen utføres av Collector Bank Payment Services AS, og informasjonen vil ikke bli lagret hos nettbutikken hvor kjøpet blir utført. Din personlige informasjon vil kun bli benyttet til å beslutte om kreditt skal gis eller ikke. Ved for sen eller uteblitt betaling tilkommer purregebyr og forsinkelsesrente og eventuelle omkostninger ved inkasso. 


For fullstendige vilkår for Collector Bank's faktura- og delbetalingstjeneste, se lenkene nedenfor: 

  • Collector Bank's generelle kredittvilkår for faktura og delbetaling 
  • Standardiserte Europeiske opplysninger om forbrukerkreditt 


3.3.2 Spørsmål knyttet til din faktura eller delbetaling 


Collector Bank's kundeservice hjelper deg med alle spørsmål angående din faktura eller delbetaling. Kontakt Collector Bank's kundeservice via e-post på bill@collectorpayments.no eller via telefon 21 89 63 20, mandag – fredag kl. 08.00 – 17.00 


Se også FAQ på bill.collectorpayments.no


3.3.3 Tilbakebetaling ved faktura- og delbetalingskjøp 

Dersom du har betalt din faktura eller delbetaling, men senere angrer på ditt kjøp har du et tilgodehavende hos Collector Bank. Collector Bank tilbakebetaler den summen du har betalt etter at vi har fått opplysninger fra forhandler om godkjent retur. Tilbakebetalingen vil skje til din konto og du må derfor informere oss om ditt bankkontonummer og fakturaopplysninger. 


Kontakt Collector Bank's kundeservice via e-post:
bill@collectorpayments.no eller via telefon 21 89 63 20, mandag – fredag kl. 08.00 – 17.00. 


3.3.4 Pris 


En fakturaavgift kan tilkomme på faktura med 14 dagers forfall.

For delbetaling påløper et månedlig gebyr på NOK 39 og en rente på 21 %. Normalt tilbys delbetaling over 3, 6, 12 eller 24 måneder spesifisert i henhold til kjøpesum. 


4. Frakt 


En frakt kostnad kan tilkomme, dette er spesifisert i handlekurven ved betaling. Gratis ved bestillinger over kr. 2500,-.


4.1 Leveringsmetoder 


Vi leverer varene med vår egne biler og sjåfører. Da kan du føle deg trygg, og du får beskjed på mail når varene er sendt fra lageret.

Du vil også få oppdatering digital på e-post hele prosessen frem til utkjøring.


4.2 Leveranser 


Vi har forskjellige leveringsdager, ordrer plassert før 07.00 leveringsdag behandles på samme dag og leveres vanligvis i løpet av dagen. Leveransen skjer direkte til den adressen du har angitt ved bestilling.
Se våre leveringsdager og steder her.

Vi leverer Kristiansand og omegn.


4.3 Skadede varer og reklamasjonsrett

Som du mottar din ordre, er det viktig å sjekke varene for skader eller defekter. Skulle varen være skadet eller ødelagt, kan du kontakte oss via e-post: nettbutikk@ferdinands.no for videre instruksjoner. Du har to års reklamasjonsrett i henhold til norsk lov.


Unntak fra angreretten - se også mer punkt. 5.1

Enkelte av våre varer er dato varer, og kan være unntatt angrerett etter angrerettloven § 22.


4.4 REKLAMASJON

Reklamasjoner på alle kjøp gjennom FERDINANDS nettbutikk er regulert i forbrukerkjøpsloven av 21. Juni 2002 Nr. 34. Alle reklamasjoner skal være FERDINANDS i hende innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Denne fristen for å reklamere vil aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da kunden oppdaget mangelen, og må senest skje innen 2 år etter at kunden mottok varen. Dersom varen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dersom kunden ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. For mer informasjon, se forbrukerkjøpsloven §27.


Kunden plikter å kontrollere at varene og leveransen er i samsvar med bestillingsbekreftelse.

Ved eventuelle avvik skal dette meldes fra til Kundeservice via tilbakemeldingsskjema på ordren.


Det er to vilkår som må være oppfylt samtidig for å kunne holde FERDINANDS ansvarlig for en reklamasjon:

  1. Varen må ha hatt en mangel på det tidspunkt du kjøpte varen
  2. Du må ha klaget (reklamert) til FERDINANDS innen de reklamasjonsfristene forbrukerkjøpsloven setter.


Er det en mangel på varen?

Det er en mangel når varen ikke er i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som er forutsatt ved kjøpet. Utover dette skal varen også leve opp til de forventninger du med rimelighet kan ha til varens holdbarhet og andre egenskaper.


Har jeg reklamert innen fristen?

Dersom varen har en mangel på kjøpstidspunktet må du klage til FERDINANDS innen rimelig tid etter at du oppdaget denne mangelen. Det vil alltid være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og FERDINANDS være tjent med så rask tilbakemelding som mulig.


Husk at matvarer ofte vil ha enn annen forventet holdbarhet enn andre varer. Selv om reklamasjonsfristene er overholdt, så må det fortsatt foreligge en mangel ved matvaren på kjøpstidspunktet for at vilkårene for reklamasjon skal være oppfylt. For eksempel kan man ikke forvente at et kjøtt, brød, frukt eller grønnsaker skal ha holdbarhet i to måneder. Og dersom matvaren har en spesifikk holdbarhetsdato som du har blitt opplyst om, kan du heller ikke reklamere på varen etter utløpet av denne datoen.


5. Tilbaketrekking og penger

Som kunde har du rett til å heve kjøpet innen 14 dager etter at du har mottatt varene. Denne hevingen kan kun benyttes dersom varen kan returneres i originalemballasje, og er i det vesentlige uforandret. Du har rett til å åpne pakken, men det må ikke brukes utover det. Når du bruker angreretten/retur av varer, står du som kunde for retur kostnader.


5.1 Angrerett

FERDINANDS forholder seg til de til enhver tid gjeldende regler i Angrerettloven som gir en generell rett på 14 dagers angrefrist fra leveringsdato for å angre på ditt kjøp.


Merk at det er spesielle bestemmelser i Angrerettloven knyttet til tidsbestemte ytelser og varer som forringes raskt, som for eksempel enkelte mat- og drikkevarer, hvor den generelle angrefristen ikke gjelder. Dette vil gjelde varer som skal oppbevares kjølt eller fryst, da vi ikke kan garantere for oppbevaring av varen etter at vi har levert til kunde. Angrerettskjema kommer til kunden som vedlegg på ordrebekreftelseseposten.


I henhold til angrerettloven § 22 gjelder ikke angreretten ved avtaler om:

  • Levering av varer som forringes, eller raskt går ut på dato, som for eksempel alle kjøl- og frysevarer, § 22 b);
  • Levering av forseglede varer som av hensyn til helsevern eller hygiene ikke er egnet for retur, og der forseglingen er blitt brutt etter levering, § 22 g);
  • Tjenester som det haster å få utført der forbrukeren ettertrykkelig ber den næringsdrivende (dvs. FERDINANDS) om å besøke forbrukeren, § 22 i);
  • Levering av forseglede lyd- eller bildeopptak eller forseglet programvare som forbrukeren har brutt forseglingen på, § 22j);
  • Levering av en avis, et tidsskrift eller et magasin, § 22k);
  • Transport av varer når det i avtalen er fastsatt en bestemt dato eller et bestemt tidsrom for utførelsen av slike tjenester, § 22 m)


For å benytte seg av angreretten, må kunden varsle FERDINADNS på en utvetydig måte via brev, online skjema eller epost: FERDINANDS AS, Steinkleiva 18, 4631 Kristiansand, angrerettsskjema eller epost: nettbutikk@ferdinands.no. Du kan bruke angrerettskjema vedlagt bekreftelsesepost, men det er ikke obligatorisk.

For å overholde angrefristen, er det tilstrekkelig at kunden sender meldingen om at kunden vil bruke angreretten før angrefristen utløper.


Dersom kunden angrer kjøp av varer, skal FERDINANDS tilbakebetale alle betalinger FERDINANDS har mottatt fra kunden, herunder leveringskostnadene (med unntak av tilleggskostnader som følge av at kunden har valgt en annen type levering enn den billigste typen standardlevering FERDINANDS tilbyr), uten unødig opphold og i alle tilfeller senest 14 dager etter den dag FERDINANDS mottar melding om kundens beslutning om å gå fra denne avtalen. FERDINANDS foretar tilbakebetalingen med samme betalingsmiddel som kunden benyttet ved den opprinnelige transaksjonen, med mindre kunden uttrykkelig har avtalt noe annet med FERDINANDS. I alle tilfeller vil kunden ikke bli pålagt noe gebyr som følge av tilbakebetalingen.

FERDINANDS kan holde tilbake tilbakebetalingen til FERDINANDS har fått tilbake varene, eller til kunden har lagt frem dokumentasjon om at varene er sendt tilbake, eller til det av disse tidspunktene som inntreffer først.

Kunden må returnere varene uten unødig opphold og i alle tilfeller senest 14 dager etter den dag kunden underrettet FERDINANDS om at kunden ville gå fra avtalen. Fristen er overholdt dersom kunden sender tilbake varene før fristen på 14 dager er utløpt.

Kunden må bære de direkte kostnadene ved å returnere varene. Kunden er ansvarlig bare for en eventuell reduksjon i varenes verdi som skyldes en annen håndtering av varene enn den som er nødvendig for å fastslå deres art, egenskaper og funksjon.

Angrerettsskjema

6. Plikt 

Tilbakebetaling

Hvis du utøve din rett til å avbryte, vil vi tilbakebetale hele beløpet av varene så snart som mulig, eller innen 30 dager fra den datoen vi har mottatt varene. Du må betale returkostnadene når varene blir sendt tilbake. Vi betaler alt tilbake kostnadene ved å returnere de såkalte erstatningsvarer. 


Se også forbrukerrådet eller fjernsalg lov.


7. Personvern, sikkerhet og personopplysninger 

I forbindelse med bestillingen, godtar du Ferdinands AS å lagre og bruke informasjonen din. Vi gjør dette for å oppfylle våre forpliktelser overfor deg. Vi dokumenterer også all kommunikasjon vi har med deg via e-post, for å kunne tilby tjenesten som du forventer av oss. Ferdinands AS vil ikke avsløre din personlige informasjon til tredjepart. Under Privacy Act, har du behov, en gang i året, retten til å være en del av den informasjonen vi har lagret om deg. Vi forbeholder oss retten til å bruke e-post for å sende markedsføring og nyhetsbrev.


8. Kontakt & Support 

Kontakt og support vil du finne HER 

Kontakt og support

9. Cookies 

En cookie er en tekstfil som sendes fra et nettsted til datamaskinen der den er lagret enten i minnet (session cookies) eller som en tekstfil (tekstbaserte informasjonskapsler). Cookies brukes til å lagre slike Logg inn eller handlekurven mens du surfer rundt på ulike nettsteder. Hvis nettleseren din er satt til å ikke akseptere cookies, vil du ikke være i stand til å gjøre noen ordre på nettstedet vårt. Du kan enkelt endre dette i innstillingene til nettleseren din. Vær oppmerksom på at vi ikke bruker cookies for å lagre personlig informasjon om deg.


10.1 Force majeure 

Force majeure, slik som krig, omfattende arbeidskonflikt, blokade, brann, miljøkatastrofe, alvorlig infeksjon eller annen utstrekning partens kontroll og som hindrer partene å oppfylle sine forpliktelser og lindre en fest fra det. Slikt unntak gjelder under forutsetning av at operasjonen ikke kan utføres under disse betingelsene. Den andre parten skal straks varsles om omstendighetene, bruk av denne bestemmelsen 

10.2 Endring av kontrakt 

Etter at kunden har gjort et kjøp har Merchant ikke rett til å endre vilkårene i den aktuelle kjøpet med mindre annet er avtalt. 


10.3 Klager 

Har kunden klager, kan disse bli levert av vår kontaktside som du finner HER 

10.4 Tvister og lover

Norsk lov skal gjelde for alle kjøp gjort under disse vilkårene. Tvister om kjøp under disse vilkår skal utelukkende behandles av en Norsk domstol.


Share by: